Takzvaná detoxikace organismu je velice rozšířenou procedurou především v kontextu východních medicín, jako je Ajurvéda či čínská medicína. Jejím cílem je jednak zbavit vaše tělo nadbytku škodlivých látek, jednak doplnit hladinu látek užitečných. Tímto způsobem lze do budoucna snížit riziko vzniku chorob a udržet si vyvážené zdraví. Správně by ale nemělo jít jen o tělesný proces – péče o duševní zdraví je s ním neodlučně spojena.

 

Detoxikace organismu v 5 bodech

Základem detoxikace je stimulace orgánů, které se o likvidaci škodlivých látek v našem těle starají samy. Mezi tyto orgány patří v první řadě játra, dále pak ledviny, střeva, plíce, lymfatický systém a pokožka. Pokud je funkce některého z těchto orgánů narušena, nemohou být nečistoty řádně filtrovány, což se negativně projevuje na chodu celého organismu.

Společným jmenovatelem detoxikačních programů zpravidla bývá:

  • Krátkodobý půst k „odpočinutí“ jednotlivých orgánů
  • Stimulace jater k rychlejšímu odbourávání toxinů
  • Stimulace střev, ledvin a dalších orgánů k témuž
  • Urychlení krevního oběhu
  • Doplnění živin

 

Jak poznáte, že je načase začít s očišťováním organismu?

Takzvanou detoxikaci se doporučuje absolvovat alespoň jednou do roka. Jsou samozřejmě také výjimky – nedoporučuje se například kojícím matkám, dětem, pacientům s rakovinou či chronickým degenerativním onemocněním.

Příznaky toho, že je možná načase začít s očistou těla, mohou být následující:

  • Častý pocit únavy
  • Zácpa, nadýmání či pomalé trávení
  • Často podrážděná kůže
  • Váčky pod očima
  • Častá nachlazení

 

Jaké detoxikační recepty se nabízejí?

Způsobů očisty těla je vícero a do značné míry se mohou odvíjet od vašich individuálních potřeb a preferencí. Řada detoxikačních programů zabere přibližně jeden týden. Z toho dva dny zabírá půst (pozitiva rozumného postění a jeho vlivu na metabolismus byla vědecky prokázána) a pět dnů pak trvá rutina cvičení a speciálně upraveného stravování.

Mezi nejrozšířenější a nejpopulárnější detoxifikační kúry patří:

 

Pomozte svému tělu zbavit se škodlivin kombinací některých (či všech) z těchto 10 způsobů:

  1. Nezapomínejte na dostatek vlákniny. Hnědá rýže, čerstvá, organická zelenina jako řepa, zelí, ředkvičky, artyčoky, brokolice a další podobná jídla (nebo kupříkladu mořské řasy) jsou excelentními zdroji vlákniny.
  2. Podpořte očistu a správné fungování jater bylinnými produkty a výtažky. Kořen z pampelišky, lopuch, ostropestřec mariánský, ale třeba i pouhý zelený čaj se mohou osvědčit.
  3. Dodržujte pitný režim, vyvarujte se ale přehnaně sladkých nápojů. Nejlepší bývá čistá voda.
  4. Zkuste saunu. Prostým pocením vyženete z těla bezpočet škodlivin.
  5. Amatérská hydroterapie může být zajímavým zpestřením. Střídání horké a studené vody má bezpočet pozitivních účinků a vyžaduje po vás jen velmi málo.
  6. Zhluboka dýchejte. Vaše krev tak bude lépe okysličena.
  7. Zkuste meditovat. Soustřeďte se na pozitivní myšlenky a emoce.
  8. Dopřejte si dostatek spánku. Alespoň 8 hodin denně.
  9. Na zrychlení krevního oběhu se může podílet i masáž, která odblokuje ztuhlé svaly.
  10. Dostatek pohybu a cvičení je klíčový, nehledě na to, zda se právě snažíte o detoxikaci či nikoliv!

 

Zkoušeli jste někdy takzvanou detoxikaci organismu sami na sobě? Máte nějaké rady a tipy pro ostatní? Který z typů „detoxu“ byste zvolili? Dejte nám vědět v komentářích!