Digitální marketing se v dnešní moderní světě týká snad všech typů podnikání. Doby, kdy stačilo inzerovat v novinách, nebo v televizi odvál čas. S vývojem komunikačních technologií, přišla i logická změna chování zákazníků. Internet se stal mocným nástrojem nejen komunikace, ale také propagace. Pojem digitální marketing je velmi široký. Pokud stále tápete a nevíte, co si pod tímto pojmem představit, jste tady správně. V našem článku se právě na oblast digitálního marketingu zaměříme. Dozvíte se, co všechno pod něj spadá a co vám může přinést. Poradíme vám také, jaké free nástroje dokážou popostrčit vaše podnikání správným směrem.
Digitální marketing – definice pojmu
Začneme otázkou. Je digitální marketing to samé jako online marketing? Záludná otázka, že ano? Hned na ni odpovíme. Online marketing, jak už jeho název napovídá, se odehrává výhradně v online prostředí. Digitální marketing může probíhat i offline. Z toho vyplývá, že výraz “digitální” se vztahuje k povaze nosiče. Jinými slovy digitální marketing je jakýkoliv druh propagace (marketingové sdělení), kterou přijímáte prostřednictvím počítače, mobilu, tabletu, televize, dosaďte si jakékoliv nové moderní médium.
Výraz online nelze zaměnit za digitální, protože například mobilní hry, které v sobě mají marketingové sdělení, můžete hrát i offline.
Aby to nebylo tak jednoduché, někteří marketingoví experti dokonce tvrdí, že název “digitální” je úplný nesmysl, z jednoho prostého důvodu. Digitální bude zanedlouho v marketingu úplně všechno. Nicméně pro začátek vám úplně stačí rozlišovat rozdíl mezi online a digitálním marketingem.
Co spadá pod digitální marketing:
- Direct mail a emailing
- Sociální sítě
- SEO (SEO copywriting, dále mobilní SEO a mnoho dalších SEO postupů)
- Mobilní aplikace a hry
- E-booky
Pro zajímavost
Investice do reklamy rostou v Česku již čtvrtým rokem a nic na tom nezměnila ani pandemie koronaviru. Reklamní kampaň, která má za cíl oslovit co největší publikum, stojí okolo 100 milionů korun. Nejvíce se stále investuje do televizních reklam. Podíl investic do internetové propagace je menší, ale každoročně také roste.
Digitální marketing také není levná záležitost. Propagovat vaši značku nebo produkty můžete velmi efektivně i s využitím nástrojů, které jsou v základní verzi dostupné zdarma. Které to jsou?
Doporučujeme tyto 4 free nástroje
- Google Trends – naprosto geniální nástroj, díky kterému zjistíte, co lidé hledají v průběhu času. Můžete také porovnávat s ostatními klíčovými slovy a zjistit, čemu dávají lidé přednost v určité lokalitě. Je to skvělý SEO pomocník. Díky Google Trends získáte inspiraci pro tvorbu optimalizovaného obsahu. Jinými slovy si můžete sami udělat jednoduchou analýzu klíčových slov. Naučte se využívat také Google našeptávač a související dotazy.
- Ahrefs – analytický nástroj, díky kterému budete mít přehled o provozu na vašich webových stránkách. V základní verzi se například dozvíte, které články jsou nejčtenější.
- LikeAlyzer – sociální sítě doslova vládnou světu, a proto není divu, že se velká část propagace odehrává právě jejich prostřednictvím. Podle nejnovějších statistik tráví každý šestý Čech až 4 hodiny denně na sociálních sítích. Byli byste bláhoví, kdybyste je ignorovali. Pokud už máte business facebookovou stránku, s pomocí tohoto nástroje ji můžete jednoduše analyzovat. Stačí zadat url stránky a počkat si na výsledek.
- Buffer – je nástroj, který dokáže propojit všechny účty, které na sociálních sítích máte. Díky němu můžete spravovat vaše příspěvky z jediného rozhraní.
Nástrojů pro digitální (a online) marketing je samozřejmě více, v čele s nejznámějším a nejpoužívanějším nástrojem Google Analytics. V tomto článku jsme ale dali prostor jednodušším nástrojům se zaměřením na sociální média.
Účelem digitálního marketingu je propagace v online i offline prostředí
Jeho prostřednictvím můžete propagovat vaši značku a produkty. Dostanete se do povědomí návštěvníků internetu i offline uživatelů.
Dobře nastavený digitální marketing zvýší návštěvnost vašich webovek a v důsledku také vaše tržby. Stále nevěříte, na jeho sílu? Přečtěte si tuto recenzi Toprankeru, kde uvidíte, jaké mají s prací profesionální firmy její klienti zkušenosti. Topranker samozřejmě není jedinou rybou v rybníce – možná máte i vy svou oblíbenou.
Jaké formy marketingu používáte vy? Spravujete si své účty na sociálních sítích sami, nebo máte správce? Do jaké formy online nebo offline reklamy investujete nejvíce?
Pokud jste nenašli váš oblíbený nástroj v našem seznamu, doporučte čtenářům další.