Kdo má doma děti školou povinné, ví, že webové stránky a jejich tvorba se probírají nejpozději na střední škole. V kroužcích programování jsou v jejich vytváření zběhlí malí počítačoví nadšenci už na základce. Jak je tedy možné, že existuje celá řada firem, které se na vytvoření webových stránek specializují a více než úspěšně se tím živí? Odkud se takovým společnostem berou zakázky? Copak to za chvíli nebude umět každé malé dítě?

 

Dnešní domácí úkol je vytvoření webových stránek

Vytvořte svou vlastní internetovou prezentaci (domovskou stránku vaší osoby), která bude splňovat následující požadavky (ostatní nespecifikované požadavky nastavte dle vlastního úsudku):

  • stránka bude obsahovat alespoň jeden klasický obrázek obtékaný textem
  • stránka bude obsahovat minimálně tři hypertextové odkazy, z toho jeden na jakoukoli vaši stránku (např. koníčky a záliby) a další dva na vaše libovolné oblíbené servery na internetu
  • stránka bude obsahovat hypertextový odkaz na váš e-mail, a to tak, že pokud se na odkaz klikne, spustí se poštovní program a do příjemce zprávy bude doplněna vaše e-mailová adresa
  • pozadí stránky bude tvořit vhodný rastrový obrázek nebo vhodně zvolená jednolitá barva

Kdyby nikdo jiný, ve většině domácností se najde potomek nebo alespoň vnuk, kteří uvedené zadání splní rychle a bez zaváhání, jedná se o obyčejný školní úkol. Proč to ale pro komerční web zdaleka nestačí?

 

Když dva dělají totéž

Ve vzpomínkách na školní léta se mnohým vybaví docházka do hudební umělecké školy. Většina žáků se v nich učila hrát a cvičit na lety osvědčených, náročností vyhovujících a především stále na stejných skladbách. A budiž upřímně řečeno – až na vzácné výjimky podobně špatně. Jak má daná skladba skutečně znít, se člověk dozvěděl až na koncertě virtuosa, nebo z jeho nahrávky. Úplně stejné je to s webovými stránkami vytvořenými pro učební účely – ať už ve školních lavicích nebo “snadno a rychle” podle návodných kroků, jež je možné najít na internetu. Nic proti školní průpravě, vzdělávání dospělých nebo univerzitě třetího věku – žádný učený z nebe nespadl. Takové stránky jsou si ale podobné jako vejce vejci, stejně nenápadité jako nenápadné, nudné pro návštěvníky i internetové vyhledávače. Navíc obsahují školácké chyby. Kdo chce na webu prezentovat svůj byznys, potřebuje stránky šité na míru.

 

Co normální lidé netuší

Na to, aby web vynikal nad ostatínmi a zaujal maximální počet návštěvníků, ze kterých se mohou stát zákazníci, nestačí jenom dobrý nápad. Musí předcházet důkladný rozbor zahrnující v první řadě cíl webu a předpokládanou cílovou skupinu. To je hlavní věc, které se všechno ostatní podřizuje. Aby se web líbil nejen lidem, ale také vyhledávačům, musí být napsán speciálně, vybaven odkazy, monitorován a aktualizován. V potaz je nutno brát takové věci, jako je ochrana osobních údajů, obrana proti hackerům, reakci na upgrady, nové nástroje a technologie, propojení se sociálními sítěmi apod.

 

Prostor pro vlastní byznys

Dělat si webovky doma na koleni neznamená pro toho, kdo těmto věcem moc nehoví, úsporu, naopak je zdrojem stresu. Pokud dobrý web představuje rozšíření klientely, je investice několika desítek tisíc korun za kompletní přenesení celé práce spojené s propagací na internetu na profesionální firmu zanedbatelnou částkou, Jednorázové zásahy nebo konzultace jsou pochopitelně mnohem levnější. Bez starostí o to, že na netu funguje něco špatně, se každý podnikatel může intenzívněji věnovat předmětu svého podnikání, tedy tomu, co ho živí a k čemu má vztah. Kvalita v této oblasti bude dalším bonusem jeho správné volby – vyhodnotit, co nejlépe udělám sám, k čemu potřebuji zaměstnance a na co je nejlepší najmout si externí profesionální firmu.

Co vás na webových stránkách zaujme jako první? Které webovky vás v poslední době nejvíc zaujaly? Jaký nejkurióznější web znáte?